Bearclaw

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2009

Våra unga/barn va rädd om dem!

Av Rosie-Marie & Harry - 3 oktober 2009 12:23

Idag öser det ner ute det blåser och är riktigt fått ute barnen ja vad skall man säga om 4st pojkar som har jätte mycket spring i benen men vill inte gå ut. De tycker att det är jobbigt att ta på sig regnkläderna det kan jag väl förstå. Men nu sitter de i soffan och titta på barnprogram och bråka med varandra *suck* att de bara orkar. Harry och de stora sönerna är och jobba det är mycket som måstes göras nu. Jag plockar som vanligt med allt som skall göras.


Och som vanligt så tänker jag mycket när det börja bli lite mörkt ute vet inte riktigt vad jag skall skriva om. Mmmm.


Det finns ju hur mycket som helst som man kan ta upp men jag vet inte av alla saker som jag vill prata om just nu.


-Jo. Jag har pratat om våra tonåringar i 2 av mina blogg inlägg men jag måste faktiskt säga att det är mycket viktigt för mig. Jag vill att våra ungdomar skall känna sig trygga och få en bra start på deras vuxna liv. Jag ser hur vår son ibland gör han är verkligen som käringen mot strömmen ibland. Men han är inte ute och ränner på stan han talar alltid om vad han är eller om han har bytt ställe om han är ute. Han vet att han måste fråga om han får gå ut och han är tvungen att hjälpa till hemma. För här hemma får man inte pengar för att man ska ha. Han trodde det först för han tyckte att det var hans pengar, men det finns inga pengar som till hör barnen. De är till för oss vuxna så att våra barn kan få mat, kläder m.m Men han får idag studie bidraget men då får han jobba annars blir det inga pengar. För att få pengar måste man jobba så är det för oss vuxna och vi lär våra barn att så är det. Våra barn ska inte tro att de kan komma till oss och inkasera pengar.


Det är lika dant med vår andra stora son han får också  pengar i månaden men även han får jobba för dem. Och det gäller att planera så att sina pengar räcker när man skall köra moped och behöver bensin m.m till moppen. Men det har hänt att han hellre har köpt en pizza i stället för att tanka och har fått gått hem med mopeden.

Jag tycker det är viktigt att de lär sig att pengar inte växer på träd utan man måste se vad man kan göra för sina pengar. Och vill man ha något så får man spara.


Man kan inte tro att man kan köpa sina barn bara för att man ge dem en massa pengar och saker vad lär de sig då? Hur får man de då att kämpa för det de vill ha? Och de har ju ingen respekt för det de får heller eftersom de vet att går det sönder så får jag nytt. Nej var rädd om våra ungdomar och barn lär dem att de äldre har mer visdom än dem man ska vara artig mot dem. Men jag tycker ju att de äldre ska respektera barnen också. Visa våra barn att det de gör betyder något prata med dem visa att bryr sig om dem. Ha regler så de förstår att de kan inte göra som de vill. Det finns ju regler utan för bubblan med då är det bättre vi lär dem från början. Barn skall inte vara ute halva natten vad har de ute på stan att göra då??


Vi måste ta hand om våra barn det blir de som tar hand om oss när vi blir gamla och jag vill gärna ha en bra ålderdom skulle inte ni vilja det???


Ha det så gott och va rädda om er, kjamen


 
 
lollo

lollo

3 oktober 2009 14:40

Våra barn är det som betyder mest.man vill att det ska gå bra för alla.Jag har 4 barn(80,83,86,92)och två underbara barnbarn som förgyller tillvaron.Bara yngsta sonen bor hemma..vi har mycket kul ihop.Man finns för dom fast man är en Gnällkärring ibland.Man får njuta för fullt den tid man kan,för man har dom bara till låns.Ha en bra dag!

http://lollopettersson.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

3 oktober 2009 16:49

Som vanligt kloka och tankvärda ord och funderingar i din blogg.Kan inte annat än att bara hålla med!

Kramen Maria

http://ellebackens.bloggagratis.se

 
Gunilla.

Gunilla.

3 oktober 2009 17:15

Ja du har så rätt så i det du skriver. Barn och ungdomar måste ju lära sig att pengar växer inte på träd, och att i verkliga livet så måste vi ju göra skäl för vår lön och det måste också de unga få lära sig i tid.
Vi har ju en massa jobb som ska göras innande får göra något speciellt,de behöver inte få pengar för allt de gör hemma. De måste ju känna sitt ansvar över saker och ting här.
Att springa ute halva nätterna, det tycker jag heller inte att de ska börja med, för vad ska de göra där ute egentligen ?
Vi har tider då de ska vara inne och när det är skola så måste läxorna gå före allt annat Ja de får ha någortn kul aktivitet en dag i veckan men inte mer. De måste ju också lära sig att varva ner .
Man behöver inte ha saker att göra jämt heller.
Ha en fortsatt trevlig lördag, Kram Gunilla.

Skriver ett längra mail snart, ha tålamod, hi!

http://gunibirgit.bloggplatsen.se

 
Yvonne K

Yvonne K

3 oktober 2009 19:19

Ja håller med dig i det du skriver.

Vi måste vara rädda om varandra och verkligen bry oss om våra barn.

Ha en bra kväll, trots busväder.
Kramisar

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

4 oktober 2009 00:42

Det är jättebra att du lär dom att ta ansvar och sköta ett jobb. Dom kommer tacka dig för det när dom skaffar egna lägenheter sen..
Vissa har det lite för lätt när dom bor hemma så det blir nästan en chock när dom ska klara sig själva! Som tur var blev även jag upplärd hur man använder pengar!!

Sov så gott
kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rosie-Marie & Harry - 8 mars 2013 12:45

Today I am really happy. Has been in a meeting with my big son, when all parties had been talking about what they had on his heart, it felt okay. Got up everything I had in my heart and came up with very positive results feels so good. Think even my ...

Av Rosie-Marie & Harry - 6 februari 2013 09:27

Good morning all the wonderful people    Have been awake for a while now, drinking my coffe. Like every day*s schedule full of things to do    The kids are in school now, all my dogs have been out and wait for their food. Will soon go to the d...

Av Rosie-Marie & Harry - 6 oktober 2011 21:40


    A little what my company does, carwrapping as in the picture. :)) Huggies Lite vad mitt företag gör, folierar bilen som är på bilden :)) Kjamen   ...

Av Rosie-Marie & Harry - 14 juli 2011 20:50

  Our smallest girl // Vår minsta tjej     big sister // stora syster       Huggies // Kjamisar ...

Av Rosie-Marie & Harry - 4 april 2011 13:54

It has been busy with sick children and puppies. I have not had time to blog unfortunately you would like to catch as much but that is what it is. Our smallest little girl is 5 months already and she has really started to want to look around some mor...

Presentation

Omröstning

Hur gillar ni att äta semlor??
 Äta toppen först
 Äta med varmmjöl på talrik
 Äter den som den är
 Ta bort mandelmassan
 Gillar det inte alls.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards